Bezoek aan de ARN vuilverbranding te Weurt

Geplaatst op 27-11-2023  -  Categorie: Verslagen  -  Auteur: Peter, zeiljacht Lycithea.

Vrijdag 24 november stond alweer de laatste activiteit van 2023 op de agenda namelijk een bezoek aan de ARN vuilverbranding te Weurt nabij Nijmegen. Voor de meeste van ons al snel één tot anderhalf uur rijden maar dat weerhield circa 20 leden niet om aan deze excursie deel te nemen. Wij waren hier op uitnodiging van Rutger Jan Pressers, van de Pike, directeur van de ARN vuilverbranding. Hij heeft ons eerst in een uitgebreide presentatie mee genomen in de wereld van de afvalverbranding.

arn-003

 

 

 

 

 

 

 

Uit de presentatie werd al snel duidelijk dat de benaming vuil- of alverbranding het gehele proces te kort doet. Het is veel meer afvalverwerking waarbij herbruikbare materialen zoveel mogelijk aan het afval worden onttrokken en uit het restant de nog aanwezige energie wordt omgezet in warmte. Die warmte wordt gebruikt om stoom te genereren die wordt omgezet in elektrische stroom via een stoomturbine gekoppeld aan een generator. Een deel van de stoom wordt daarnaast gebruikt voor stadsverwarming. De laatst restant warmte in de afgewerkte stoom wordt er ook nog uitgehaald.  De warmte die vrijkomt bij het condenseren, de  overgaan van stoom terug naar water wordt aan de buren, de afwaterreiniging geleverd. Deze gebruikt de warmte bij het afwater reinigingsproces en kent zo een lage CO2 uitstoot.

arn-01

 

 

 

 

 

 

 

De Afval Energie Centrale ARN zet niet alleen afval om in stroom en warmte maar ze verwerken ook GFT afval en luiers. Ook wordt er nog een klein deel van de warmte gebruikt om onkruid met stoom te verdelgen in plaats van weg te branden of door gebruik van verdelingsmiddel.

Ja een  mooi verhaal, maar hoe zit het met de restanten van de verbranding en de uitstoot van stikstof en CO2 via de rookgassen.  Het gaat wel heel ver om te stellen dat de rookgassen schoner zijn dan de lucht die het proces ingaat, maar ARN doet er alles aan om de schadelijke stoffen uit de rookgassen te verwijderen en voldoen zo meer dan, aan de strenge Nederlandse norm.  Het overblijfsel van de verbranding, bodemas of ook wel slak genoemd dient als vulstof voor bijvoorbeeld de wegenbouw. Een klein niet bruikbaar deel moet helaas nog worden gestort.

arn-004

 

 

 

 

 

 

 

Na de presentatie hebben wij een veiligheid hesje en -schoenen aangetrokken . Met een mooie gele helm op ons hoofd waren wij, na eerst een groepsfoto te hebben gemaakt, klaar voor de rondleiding. De eerste stop was de uitvoer van het bodemas wat via een transportband uit de oven wordt afgevoerd. Hierna zijn wij, na enkele trappen te hebben beklommen, de verbrandingsoven gaan bekijken waar wij via een luikje een blik konden werpen op het verbrandingsproces, circa 1100 ᵒC. warm.

Daaropvolgend hebben wij via de stoomturbine en generator, volledig omkast, een bezoek gebracht aan de controlekamer.  De controlekamer werd bereikt na een 17 meters hoge klim. Wat naast een frisse neus een mooi uitzicht gaf op de omgeving. In de controlekamer wordt het gehele proces 24/7 bewaakt, ook  worden van hieruit de ovens beladen.

arn-005

 

 

 

 

 

 

 

Eenmaal weer op de begane vloer zijn wij via de opslag van de stoom voor de onkruidverdeling  naar de luierverwerking gelopen. Na de eerst gewenning aan de luiergeur eerst een groepsfoto gemaakt  voor de luierberg, hierna  hebben wij in het luierverwerkingsproces  bekeken. Een van de  eindproducten is een hoogwaardige reststroom kunststof. Deze kunststof wordt na opwaardering weer ingezet als grondstof in de automobiel industrie. Zo worden er onder andere van de luiers, bumpers voor BMW gemaakt en daar zit geen luchtje aan kan ik eigen ervaring vertellen!

Om 17:00 hebben wij de dag afgesloten onder het genot van een hapje en drankje. Een ieder van ons breed geïnformeerd over de verwerking van afval. De verwerking van een zeiljacht hebben wij fysiek niet gezien maar is wel benoemd in de presentatie. De verwerking, afvoer van polyester van een jacht kost circa 100 euro per meter exclusief bijkomende kosten zoals transport. De tip, verzorg je schip goed zodat je het niet behoeft te laten vernietigen. Polyester kan momenteel nog niet worden hergebruikt en moet helaas nog worden verbrand.

arn-02

 

 

 

 

 

 

 

Tot slot nog een dank aan Rutger Jan voor de uitgebreide rondleiding en presentatie. Het was een leerzame namiddag en goed te zien dat ons afval efficiënt wordt verwerkt met minimale milieu impact.

Voor de geïnteresseerde neem een kijkje op de website, www.arnbv.nl.

Peter, zeiljacht Lycithea.


SPONSORS

insails
daveco-accu
rexwinkel
noordschans-01
logo-header-vdm
overstag-01
scs
kluswdesktop-logo
yachtingwillemstad-02