Opfriscursus Marifoon/Vaarbewijs

Geplaatst op 20-03-2024  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Herman van de Bergh

Verslagje van de opfriscursus marifoon/vaarbewijs op zaterdag 9 maart 2024.

Het was een druk bezochte bijeenkomst, er was veel interesse  in de onderwerpen. 

De eerste vragen over de marifoon kwamen al snel. Wat is er veranderd? Sinds jan. 2024 moet op je marifoon het zogenaamde VDES pakket zitten. Dat geldt ook voor een VHF portofoon. Er is een aantal marifoon kanalen gewijzigd. Daar merk je nu nog niet zo veel van, maar in de toekomst is er meer behoefte aan digitale kanalen en daarom moet er ruimte gemaakt worden in de bestaande frequenties. Concreet krijgen een aantal marifoon kanalen een andere bestemming, of hebben deze al gekregen. Je bestaande marifoon kun je vaak laten aanpassen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld terecht bij Boone in Middelburg en Brands in Middelharnis.

opfris-001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle zendapparatuur moet je registreren bij de RDI, ook een AIS. Om een AIS te kunnen gebruiken heb je een MMS-nummer nodig. Dat krijg je van de RDI op basis van je basiscertificaat als je een AIS aan hebt aangeschaft.

Het bereik van de marifoon is ongeveer 20 mijl als je op hoog vermogen zendt (zeevaartmarifoon).

De veelgebruikte VHF portofoons hebben een bereik van ongeveer 5 tot 10 km. In het binnenwater is dat meer dan genoeg. Het nadeel van een portofoon zijn de batterij en het beperkte bereik.

Soms leuk om te horen dat mensen hun marifoon best gebruiken, maar vaak niet precies weten hoe het eigenlijk moet of wat de regels zijn. Zo moet bijvoorbeeld de hoogte van de antenne in het binnenwater op maximaal 12 meter hoogte zitten. Ook moet je zelf schakelen tussen hoog en laag vermogen als je marifoon zowel op binnenvaart als op zeevaart kan staan.

In het hele Zeeuwse en Zuid-Hollandse watergebied is kanaal 16 bereikbaar voor nood-, spoed-, en veiligheidsverkeer voor als je hulp nodig hebt van de Kustwacht.

Op het Hollands Diep gebruik je kanaal 10, het kanaal voor communicatie tussen schepen onderling.

Bij de sluis, uiteraard het kanaal van de watersport sluis. of de kanalen van de grote jongens sluis als je die gezien je hoogte nodig hebt.

opfris-002 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het tweede deel van de cursus werd besteed aan het opfrissen van kennis  die voor het klein vaarbewijs verplicht is.

Door middel van plaatjes en vragen uit een voorbeeldexamen Klein Vaarbewijs 1 werd onze kennis getoetst en besproken. Zie een voorbeeld hieronder.

Verslagje van de opfriscursus marifoon/vaarbewijs op zaterdag 9 maart 2024.

Het was een druk bezochte bijeenkomst, er was veel interesse  in de onderwerpen. 

 

De eerste vragen over de marifoon kwamen al snel. Wat is er veranderd? Sinds jan. 2024 moet op je marifoon het zogenaamde VDES pakket zitten. Dat geldt ook voor een VHF portofoon. Er is een aantal marifoon kanalen gewijzigd. Daar merk je nu nog niet zo veel van, maar in de toekomst is er meer behoefte aan digitale kanalen en daarom moet er ruimte gemaakt worden in de bestaande frequenties. Concreet krijgen een aantal marifoon kanalen een andere bestemming, of hebben deze al gekregen. Je bestaande marifoon kun je vaak laten aanpassen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld terecht bij Boone in Middelburg en Brands in Middelharnis.

 Alle zendapparatuur moet je registreren bij de RDI, ook een AIS. Om een AIS te kunnen gebruiken heb je een MMS-nummer nodig. Dat krijg je van de RDI op basis van je basiscertificaat als je een AIS aan hebt aangeschaft.

Het bereik van de marifoon is ongeveer 20 mijl als je op hoog vermogen zendt (zeevaartmarifoon).

De veelgebruikte VHF portofoons hebben een bereik van ongeveer 5 tot 10 km. In het binnenwater is dat meer dan genoeg. Het nadeel van een portofoon zijn de batterij en het beperkte bereik.

Soms leuk om te horen dat mensen hun marifoon best gebruiken, maar vaak niet precies weten hoe het eigenlijk moet of wat de regels zijn. Zo moet bijvoorbeeld de hoogte van de antenne in het binnenwater op maximaal 12 meter hoogte zitten. Ook moet je zelf schakelen tussen hoog en laag vermogen als je marifoon zowel op binnenvaart als op zeevaart kan staan.

In het hele Zeeuwse en Zuid-Hollandse watergebied is kanaal 16 bereikbaar voor nood-, spoed-, en veiligheidsverkeer voor als je hulp nodig hebt van de Kustwacht.

Op het Hollands Diep gebruik je kanaal 10, het kanaal voor communicatie tussen schepen onderling.

Bij de sluis, uiteraard het kanaal van de watersport sluis. of de kanalen van de grote jongens sluis als je die gezien je hoogte nodig hebt.

Het tweede deel van de cursus werd besteed aan het opfrissen van kennis  die voor het klein vaarbewijs verplicht is.

Door middel van plaatjes en vragen uit een voorbeeldexamen Klein Vaarbewijs 1 werd onze kennis getoetst en besproken. Zie een voorbeeld hieronder.

picture-1 2

Een voorbeeldexamen kun je bijvoorbeeld downloaden van de website van www.vaarklaar.nl.      

Bij de vaarregels kan er sprake zijn “voorrang” moeten verlenen en “medewerking” moeten verlenen. Hier werd uitvoerig op ingegaan. Met name bij het gewenste gedrag bij het samenkomen van een hoofdvaarwater met een nevenvaarwater of haven speelt dit een belangrijke rol.

Het belangrijkste reglement voor de Nederlandse binnenwateren is het Binnenvaartpolitiereglement (BPR). Daarnaast zijn er het RijnvaartPolitieReglement (RPR), ScheepvaartReglementWesterschelde (SRW) en enkele anderen.

 

Tenslotte wil ik nog vermelden dat Pieter van Breugel een cursus klein vaarbewijs 1 kan aanbieden voor een klein groepje belangstellende leden.

Zijn voorkeur is een aantal dagdelen overdag, bijvoorbeeld 4 dagdelen van 2,5 uur zou voldoende moeten zijn. Afhankelijk van onze voorkeur zou dat ’s ochtends of ’s middags kunnen zijn.

Hij komt graag naar een locatie van onze vereniging en neemt zelf laptop, beamer, etc. mee. Als we met 5 mensen aan tafel kunnen en er wat ruimte voor hem is, zou het prima kunnen.

Reken wat de kosten betreft op €175,00 p.p. en eventueel nog €20,00 voor het lesboek.

Ik stel voor om via de evenementencommissie de belangstelling te peilen.

Hartelijk groet,

Herman van de Bergh

 

 

 


SPONSORS

insails
daveco-accu
rexwinkel
noordschans-01
logo-header-vdm
overstag-01
scs
kluswdesktop-logo
yachtingwillemstad-02