Workshop motoronderhoud 2025

Geplaatst op 31-03-2025  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Jolanda Drost

Op 16 maart was er weer een workshop motoronderhoud, ik had besloten om ook eens een keertje mee te doen. Mijn man doet grotendeels zelf het onderhoud bij onze boot, alleen als het wat ingewikkelder wordt schakelt hij een deskundige in. Toch vond ik het tijd om ook wat meer over de motor te weten en heb me opgegeven voor de workshop.Met open mind ging ik naar Noordschans en verwachtte niet teveel, bij aankomst bleek dat er een hoop gegadigden waren.Allereerst werden we ontvangen met een heerlijk bakje koffie of thee met zelf gebakken cakejes door Nelleke die door de vrijwilligers werden geserveerd.

 Om 10.00uur begonnen we met de workshop en ik was verbaast over het aantal leden (24 cursisten) wat aanwezig was. Hans de monteur van de haven heette ons allemaal welkom en begon zijn verhaal. Legde eerst het één en ander uit over de 2 motoren in de ruimte, een Volvo Penta en een Yanmar motor. Daarna mochten we zelf aan de gang bij een van de twee motoren, waarbij iedereen natuurlijk bij de motor ging staan die ook in hun eigen boot geplaatst is.

Omdat ik niet zeker was welke motor er bij ons in de boot stond stuurde ik mijn man snel een appje, een Volvo Penta, dus sloot ik me daarbij aan. Nadat Hans uitleg had gegeven wat de bedoeling was gaf hij de opdracht om de motoren draaiende te krijgen, die natuurlijk door Hans waren gesaboteerd.

Allereerst was het motofilter eraf gehaald, na enige discussie om deze weer te plaatsen namen Annelies en Rutger Jan het voortouw en gingen aan de slag

screenshot-2025-03-31-at-20-52-41

Omdat ik nul ervaring heb keek ik vanaf de achtergrond mee, zeer leerzaam.

Het filter werd geplaatst en de motor moest met de hand ontlucht worden totdat er diesel komt, dit ging in 1ste instantie niet.Bij controle bleek dat er 2 rubber ringen geplaatst waren, dus 1 rubber eruit en opnieuw plaatsen.De meesten keken rustig toe en leerde van wat er gebeurde, alleen de degene die ook wat meer van de motor verstand hadden sloten aan.

picture-4 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Walter en Luuk gaven aan dat er ook een ander onderdeel los zit, ze hebben het vastgemaakt en daarna weer proberen te starten, maar omdat er overal gereedschap ligt op de motor geeft Pieter Sande aan om dit eerst op te ruimen. Zeer slim, daarna wordt de motor gestart en wat denk je, natuurlijk een volgend probleem, geen koelwater…

screenshot-2025-03-31-at-20-53-20

Snel uitgezet en opnieuw de motor controleren en het blijkt dat de wierbak geen water heeft, dus deze is ook gevuld.Omdat de motor warm is geworden geeft Luuk aan tevens de impeller te controleren, ook stuk, dus deze is ook vervangen.Hans legt ondertussen uit dat als de impeller geen water krijgt de schoepjes stuk of zelfs eraf kunnen gaan en in de motor kunnen schieten.

Nu proberen we weer opnieuw de motor te starten, nog steeds geen water…..  Het blijkt dat ook de deksel van de wierpot kapot is, er zit een gaatje in en trekt dus lucht van buitenaf.

Gelukkig zijn we in de garage en krijgen we ook een nieuwe wierdeksel.  Weer starten we de motor en hopen we alle problemen te hebben opgelost.

Yesssss, hij start en loopt als een zonnetje.

Ondertussen kijk ik achterom naar de Yanmar waar ze waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aanlopen, maar 5 minuten later pruttelt ook de Yanmar als een zonnetje. Iedereen trots dat we de motoren allebei lopend hebben gekregen.

screenshot-2025-03-31-at-20-53-48

 Nadat de motoren weer zijn afgezet, geeft Hans nog wat interessante weetjes.

  • Dat je regelmatig moet kijken naar de uitlaat injectie bocht, er kan een gaatje in gaan zitten door aantasting van zout water, waardoor er vuil in gaat zitten en dan bij de uitlaat gaat roken. Advies is om deze om de 10 a 15 jaar te vervangen

screenshot-2025-03-31-at-20-54-16 Verder verschillende andere wetenswaardigheden die interessant zijn;

  • Brandstoftank, bacteriegroei
  • Olie saildrive, om de drie jaar vervangen
  • Slangetje vacuümklep , vervangen door kunststof exemplaar
  • Saildrive problemen, Saildrive kan verstopt gaan zitten door mosselen 

picture-12 2

Uiteindelijk is het alweer tijd en komt Nelleke binnen om Hans te bedanken.

picture-13

Ook vanuit de cursisten, heel veel dank, we hebben veel geleerd, tot de volgende keer

Jolanda Drost

Cassandra box 343


SPONSORS

insails
daveco-accu
rexwinkel
noordschans-01
logo-header-vdm
overstag-01
kluswdesktop-logo
yachtingwillemstad-02